poniedziałek, 5 listopada 2018

Jak zmienić szkoły

Czy szkoła może być wspaniałym miejscem dla uczniów, nauczycieli i rodziców? Czy obok nauki można się bawić, poznawać, szanować i współpracować? Z pewnością tak co udowodniły szkoły startujące w ogólnoświatowym konkursie organizacji EduMission. Zapraszam do zapoznania się z prezentacjami kilkunastu szkół z całego świata (WWW) i podzielenia się co Was najbardziej ujęło, zaskoczyło. Być może niektóre rozwiązania chcielibyście przenieść do szkół w Polsce. W komentarzu warto podać link do wybranej szkoły i czas ujęcia, które nawiązuje do danej uwagi.

3 komentarze:

  1. Bardzo przypadł mi do gustu projekt szkoły Amoorim Lima w Brazyli (http://www.edumission.world/course-page-amorim-lima/) jest to szkoła publiczna, gdzie kładziony jest nacisk na rozwój autonomii wśród uczniów tej szkoły oraz uczy ona jak być prrawdziwym obywatelem I jak odgrywać aktywną rolę w życiu każdego z nich oraz niezbędne jest nauczenie się współczucia, żeby każdy był otwarty na innych.
    Bardzo spodobał mi się pomysł z przewodnikami dla uczniów. Uważam, że wpływa ro na rozwój intelektualny oraz uczy ich jak samodzielnie zdobywac informacje. Te przewodniki mają również przybliżyc różne przedmioty szkolne. Np. jeśli jakis temat z przewodnika podoba się ucznioi to ten może sie w niego zagłebic bardziej. Co wedłg mnie jest bardzo dobre, ponieważ rozwija to różne zainteresowania.
    Ciekawe w tym projekcie jest również to, że nauczyciel pełni role opiekuna I pomocnika dla dziecka. Ciekawym pomysłem jest stworzenie w tej szkole tzw. "Mentoring Room" jest to miejsce, gdzie uczeń może spotkać się z pedagogiem odpowiedzialnym za jego naukę I porozmawiac o problemach badz zadaniach. Bardzo dużym plusem jest to, że uczeń ma cały czas tego samego wychowawcę. Co zbliża do siebie ucznia I nauczyciela. Podoba mi się w tym projekcie również to, że uczniowie uczą się swojej kultury, np. przez muzykę. Uważam, że to wazne aby każdy z nas znał swoją kulturę. Była bym za tym aby w każdej szkole w Polsce wprowadzić takie zajęcia. Bo jesl nie bedzie ona przekazywana dalej to w przyszlosci może przestac istniec.

    Anna Pysiak

    OdpowiedzUsuń
  2. Swoją opinię zacznę od przedstawienia zagadnień lekcji brazylijskiej stworzonej przez Mariani Bremimi przy użyciu TED-Eda LESSON CREATOR (http://www.edumission.world/course-page-escola-da-toca/?fbclid=IwAR3Ib2ODI1OxqRu8ReUF5medurD9Eoe-4aYhZv51NO3U6LGC62G_K4oa5kY). Podejście edukacyjne opiera się w niej na trzech osiach filozoficznych: inspiracji w Naturze jako mistrza poprzez Ekologiczną Literaturę, szacunku i docenienia Kultury Dzieciństwa i rozwoju Integralnej Istoty. Co mnie zaskoczyło to fakt, że dzieci poprzez prace w ogródkach szkolnych czy żniwa uczą się dbania o świat i zwierzęta, doświadczają tego jak funkcjonuje przyroda, ale i czerpią wiedzę jak żyło się kilkadziesiąt lat temu. Od początku edukacji mają zatem pokazywane kierunki w jakich mogliby pójść dalej. Czerpią wiedzę, ale stawia się również na ich kreatywność w celu zaspokojenia potrzeb. Rodzice również mają swój udział w nauce dzieci poprzez wspólne prace czy wykonywanie razem rękodzieła. Według mnie to wspaniałe podejście do szkoły i nauki, którego zdecydowanie brakuje w Polsce. Naszym kraju powinno się uczyć większego szacunku do natury, życia w zgodzie z nią i ukierunkowywać młodzież na zrównoważony rozwój. Każde dziecko jest uczone, że trzeba szanować innego człowieka bez względu na rasę, kolor skóry czy płeć. Kultura przekazywana jest w tańcu, śpiewaniu, dziecięcych zabawach. Zdarza się, że dzieci same tworzą swoje zabawki, budują coś co zdecydowanie rozwija ich zdolności manualne. Dzieci okazują własne emocje i uczą się jak odczytywać emocje innych ludzi. Myślę, że taka szkoła przede wszystkim przygotowuje do późniejszego życia w grupie i odnalezienia w niej swojego miejsca. Pokazuje jak prawidłowo kształtować relacje międzyludzkie, a nie tylko uczy wiedzy. Co ważne, w takiej szkole zwraca się uwagę na dziecko jako integralność ciała, duszy, a także emocji czy charakteru. Dziecko rozwija się zatem w każdym aspekcie i przekazywane mu są jak najlepsze wzorce. Od początku oswaja się go również z słuchaniem i śpiewaniem, a także pokonywaniem trudności z łączeniem choreografii z muzyką. Co mnie zszokowało, stawia się także na zdolności manualne, uczy rysunku, rzeźby, a nawet masażu czy gotowania. Dba się przy tym o partnerstwo, ale i o czystość czy higienę. Pomimo tak wielu zajęć dziecko ma również czas na wypoczynek, aromaterapie. Pokazuje mu się również jak panować nad własną frustracją, niechęceniem, złością czy zazdrością. Wskazuje się różne rozwiązania problemów. Uczy się także jak walczyć ze stresem i kształtować silną wolę „walki”. W tej szkole stawia się zatem na naukę trwająca całe życie. W Polsce brakuje lekcji poświęconych panowaniu nad stresem, swoimi emocjami, pokazaniu ścieżek ich rozwiązań. Zdecydowanie za mało czasu poświęca się uczniowi jako człowiekowi, a za dużo uczniowi jako kopalni wiedzy. Również powinno się wprowadzić lekcje dodatkowe nakierowane na indywidualny rozwój własnych możliwości, a także naukę przydatnych umiejętności np.: gotowania. Przedstawiona szkoła brazylijska nie wprowadza podziału na małe i duże dzieci, ale uczy żyć, pracować i tworzyć wspólnie. Jest organizacją non-profit, której specjalizacją jest edukacja i kształcenie ludzi w oparciu o zintegrowany rozwój zgodny z naturą. Przedstawione założenia jednej z brazylijskich szkół, pokazują jak szkoła może być wspaniałym miejscem dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Ponadto stawiają na wszechstronny rozwój człowieka, rozwój w grupie i umiejętności interpersonalne. Myślę, że założenia tej brazylijskiej szkoły są nowym spojrzeniem na edukację i naukę przez cały życie. Podoba mi się ten model edukacji i chciałbym, by występował on również w naszym kraju. Jedną rzeczą jakiej bym nie wprowadziła to brak podziału na mniejsze i większe dzieci w klasach, gdyż na uważam, że mogłoby wprowadzić to nieład. Jednak myślę, że przedstawiona brazylijska szkoła, może uchodzić za wzór dla innych placówek.
    Alicja Suwalska

    OdpowiedzUsuń
  3. Poruszyłaś ciekawy temat. Ja jestem absolwentką uczelni https://www.cb.szczecin.pl/kierunek-studiow/pedagogika/ , w zawodzie pracuję 3 lata i też planuję w najbliższym czasie zmienić szkołę, w której pracuję.

    OdpowiedzUsuń